Ministerstvo práce a sociálních věcí 5. února 2024 komplexně přepracovalo návrh zákona o sociálním podniku, který se má nyní nazývat zákonem o integračním sociálním podniku. Jde již o druhé celkové přepracování návrhu v rámci jeho projednávání v Legislativní radě vlády.
S ohledem na stav legislativního procesu se tyto závažné změny dějí bez konzultace s odbornou veřejností a subjekty, na která má zamýšlená právní úprava dopadat. V takovém případě návrh zákona spíše vrátit předkladateli k přepracování a zopakovat připomínkové řízení. Nepochybně by to prospělo kvalitě textu návrhu a bylo by možné odstranit nové rozpory, které nyní vznikají. Po legislativně technické stránce je nynější návrh celkově přehlednější, stručnější a v mnoha ohledech lépe legislativně zpracován, než tomu bylo u předchozích verzí.
V tomto směru jsme rádi, že MPSV akceptovalo řadu našich připomínek, které jsme od počátku k návrhu uplatňovali. Z věcného hlediska podporujeme, že se návrh vrací k ustálené terminologii. Na druhou stranu je podle našeho názoru škoda, že předkladatel návrh ještě více zúžil a rezignoval na úpravu definice sociálního podnikání a sociální ekonomiky. Do budoucna v tomto spatřujeme závažný problém. Pokud by byl zákon přijat v této podobě, tak bude mít Česká republika problém s aplikací evropských doporučení pro oblast sociální ekonomiky. Dopad by to mělo také na možnost čerpání evropských dotací a na oblast statistického vykazování počtu sociálních podniků a jejich podílu na ekonomice.
Za další zásadní problém předložené právní úpravy považujeme to, že definice integračního sociálního podniku není v zákoně uvedena explicitně, ale je třeba jí odvozovat z řady ustanovení návrhu. V definici navíc zcela chybí základní principy sociálního podnikání, mezi kterými je i environmentální dopad a místní prospěšnost. Podle tohoto návrhu by se tedy mohly registrovat i subjekty, které nesplňují definici sociálního podniku podle evropských doporučení.
Za problematické považujeme také to, jak současný návrh zákona o integračním sociálním podniku chápe, co je podstatou integračního sociálního podnikání (ISP). Podle návrhu jím je pouze podpora integrace určitých skupin osob na trh práce prostřednictvím aplikace zákonem stanovených nástrojů. Často má jít o aplikaci sociálních služeb přímo v daném ISP. Podle našeho názoru však nelze ISP zaměňovat se zařízeními typu škol, nemocnic, věznic nebo azylových zařízení.
Přes přetrvávající zásadní nedostatky návrhu věříme, že se některé z nich podaří v dalším legislativním procesu odstranit nebo alespoň zmírnit. Nyní čekáme, jaké k návrhu zaujme stanovisko Legislativní rada vlády a zda bude návrh schválen vládou. Pokud by byl návrh předložen parlamentu, tak jsme připraveni aktivně spolupracovat na jeho úpravách v rámci projednávání ve výborech poslanecké sněmovny a v dalším legislativním procesu.
Návrh zákona o integračním sociálním podniku a návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o integračním sociálním podniku jsou publikovány v systému eKLEP 5. 2. 2024 (texty materiálu k dispozici zde a zde).
Karel Machotka